اهمال از توجه به زنجیره ارزش افزوده در صنعت پتروشیمی

در نشست بررسی مشکلات واحدهای پایین دستی صنایع پتروشیمی تاکید شد: به صنعت پتروشیمی صرفا در حوزه اشتغال و توسعه صنعتی نگاه می شود و به زنجیره ارزش افزوده صنعت توجه ویژه نشده که نیاز به اصلاح دارد.

وقایع صنعت – عزیزالله قربانی معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در این نشست اظهار کرد: سال گذشته پاییش واحدهای صنعتی در کشور انجام شد و پس از بررسی های انجام شده ۱۲هزار و ۶٠٠ واحد تعطیل در کشور شناسایی شدند که از، این تعداد ۶ هزار ۸٠٠ واحد در داخل شهرک های صنعتی و ۵ هزار و ۲٠٠ واحد نیز در بیرون از این شهرک ها هستند.

وی با بیان اینکه نهضت احیای واحدهای راکد و نیمه فعال در سطح وزارت و دولت در دستور کار قرار دارد و در این راستا قدم‌های مثبتی برداشته شده و برنامه‌های مهمی در حال انجام است، تصریح کرد: مطابق بررسی های انجام شده بخشی از تعطیلی واحد های صنعتی مربوط به بازار و عدم تقاضا، کمبود مواد اولیه، مشکلات زیر ساخت ها، مشکلات بیمه ای، مالبات و… است. با برگزاری جلسات در مرکز استان ها، مشکلات واحد های راکد و نیمه فعال بررسی و تدابیر لازم در راستای فعال شدن این واحدها انجام شود.

او ادامه داد: امروز سومین جلسه بررسی مشکلات واحدهای صنایع پایین دستی پتروشیمی در ایلام برگزار و پیش از این در استان های قزوین و خوزستان برگزار و مشکلات بررسی شده است. هدف از برگزاری این نشست‌ها، بررسی مشکلات واحد های پایین دستی صنایع پتروشیمی و رفع مشکلات این واحد ها است.

صادرات ۳ میلیون و ۵٠٠ هزار تن محصولات پتروشیمی پلیمری در سال ۱۴٠٠

عباس غلامی رئیس دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در این نشست اظهار کرد: اعتقاد دولت تکمیل زنجیرزه ارزش و تکمیل این زنجیره یعنی تولید محصول پتروشیمی است یعنی صادرات این محصولات که به صورت نیمه خام فروشی انجام می شود به محصول نهایی تبدیل و صادر شود.

وی با بیان اینکه سال کذشته ۳ میلیون و ۵٠٠ هزار تن محصولات پتروشیمی پلیمری به خارج از کشور صادر شده است که می‌شد این اتفاق مهم در کشور رخ داده و محصول نهایی تولید شود، گفت: مشکلات صنایع پایین دستی پتروشیمی بحث نقدینگی در گردش است که می توان با توجه و بررسی این مشکلات رفع شود.

صنعت پتروشیمی یکی از راه های برون رفت از تحریم ها است

سارا فلاحی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز، گفت: ایلام در غرب کشور دارای ۹۵ درصد و دومین استان از لحاظ ذخایر نفت و گاز است و مرز ایلام جزء امن‌ترین و کوتاه‌ترین مرزها کشور است که می توان با استفاده از این ظرفیت در حوزه های مختلف جهت سرمایه گذاری ورود شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه به صنعت پتروشیمی صرفا در حوزه اشتغال و توسعه صنعتی نگاه می شود و به زنجیره ارزش افزوده صنعت توجه ویژه نشده که نیاز به اصلاح دارد،ادامه داد: صنعت پتروشیمی، یکی از راه های برون رفت از تحریم های ناجوانمردانه است و این صنعت در خیلی جاها به کمک دولت و نظام آمده است. اگر به نقشه راه و اطلس سرمایه گذاری در استان توجه شود می توان انقلابی در حوزه صنعت ایلام بخصوص صنایع پایین دست پتروشیمی ایجاد و از خام فروشی جلوگیری شود.

مشکل اساسی واحدهای پایین دستی صنایع پتروشیمی ایلام تامین مواد اولیه است

شهریاز عباسی معاون اقتصادی استاندار ایلام نیز در این نشست اظهار کرد: ایلام با وجود اینکه از لحاظ ذخایر نفت و گاز جزء استان های برتر کشور است اما به دلایلی از نظر توسعه صنایع پتروشیمی جزء استان های کم برخوردار است.

وی با بیان اینکه استان ایلام رتیه چهارم در زمینه احیای واحد های راکد و غیر فعال را کسب کرده و همچنین در بحث تعداد اشتغال ثبت شده در سامانه رصد به استناد امار منتشر شده از مرکز آمار، این استان رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است، گفت: مشکلات اساسی واحدهای پایین دستی صنایع پتروشیمی ایلام تامین مواد اولیه است و با توجه به ظرفیت پتروشیمی، این شرکت می تواند مواد اولیه این واحدها را تامین کند. برگزاری این کارگروه و تعامل با بانک ها تاکنون تعدادی از واحدهای راکد و نیمه فعال به چرخه تولید برگشته است.

معاون اقتصادی استاندار ایلام ادامه داد: ایجاد بستر مناسب کسب و کار، رفع موانع موجود و تسهیل در تولید و ایجاد اشتغال از جمله اهداف اولویت دار می‌باشد. تعامل و همکاری دستگاه‌های اجرایی می تواند علاوه بر حل مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی استان موجب افزلیش تولید و توسعه استان شود.

گفتنی است در این جلسه صاحبان واحدهای پایین دستی پتروشیمی نیز در خصوص مسائل و مشکلاتی نظیر خریدهای اعتباری از بورس با کارمزد منطقی، معافیت های مالیاتی و نقش پر رنگ اتاق بازرگانی در تعامل با صادرات کالا بحث و تبادل نظر کردند.

https://vaghayesanat.ir/709382کپی شد!
37