آیا راه فولادسازان از دلار فرزین جدا شده است؟

بررسی معاملات هفته‌های گذشته بورس کالا نشان می‌دهد، فولادسازان موفق شده‌اند انواع شمش‌های فولادی تولیدی خود را در بورس کالا با نرخ دلار 33 هزار تومانی به فروش برسانند. این افزایش نرخ در فروش محصولات فولادی نشان می‌دهد فشار سنگین دولت برای ثابت نگه داشتن قیمت دلار در معاملات شرکت‌ها، بی‌نتیجه بوده و صنعت ارزآور فولاد راه خود را در پیش گرفته است.

وقایع صنعت  – پس از کش و قوس‌های فراوان بر سر نرخ مرجع برای محاسبه قیمت دلاری محصولات بورس کالا، بالاخره بانک مرکزی رضایت داد شرکت‌ها بر پایه قیمت دلار نیمایی «رقابت» کنند. به این ترتیب تمامی شرکت‌های زنجیره فولاد مجاز هستند محصولات خود را با قیمت دلار رقابتی به فروش برسانند.

بررسی معاملات هفته‌های گذشته بورس کالا نشان می‌دهد، فولادسازان شمش‌های فولاد تولیدی خود را در بورس کالا با نرخ دلار ۳۳ هزار تومانی به مشتریان فروخته‌اند. این افزایش قیمت دلار و فاصله آن با قیمت دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی نیمایی نشان می‌دهد دولت در نهایت رفتار منطقی‌تری را (نسبت به تصمیمات قبلی) در قبال زنجیره ارزآور فولاد انتخاب کرده است.

ذکر این نکته ضروریست که معاملات گندله و کنسانتره نیز در بورس کالا با نرخ دلار بالاتر از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان انجام می‌شود. به طوری که معاملات گندله با نرخ ۳۷ هزار و ۳۰۰ و کنسانتره آهن با دلار ۳۴ هزار و ۲۰۰ تومان انجام می‌شود. باید توجه داشت تا زمانی که نرخ معاملات این دو محصول از دلار ۳۳ هزار تومانی فولاد بیشتر باشد، هزینه تولید فولادسازان افزایش می‌یابد. بر همین اساس به منظور هم‌ترازی نرخ دلار محصولات زنجیره فولاد در هفته‌های آتی باید دید آیا گندله و کنسانتره در بورس کالا ارزان می‌شوند یا خیر؟

https://vaghayesanat.ir/709665کپی شد!
42