آیا “نفت و گاز” در اقتصاد جهانی دیگر سروری نمی کنند؟

فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی، در اوایل این ماه، در مقاله‌ای برای فایننشال تایمز نوشت که انرژی‌های تجدیدپذیر سریع‌تر از آن چیزی که بسیاری تصور می‌کردند در حال گسترش است.

وقایع صنعت  – ایرینا اسلاو در اویل پرایس پیرامون ادامه استفاده از نفت و گاز نوشت: بحران انرژی ناشی از جنگ در اوکراین، سیستم‌های انرژی جهانی را تغییر داد و بسیاری از کشورها متوجه شدند که باد و خورشید منابع امن‌تری هستند.

این اولین بار نیست که بیرول یا آژانس بین‌المللی انرژی این پیام را به جهان مخابره می‌کند. این سازمان در هر گردهمایی تغییرات اقلیمی یا کوپ همین را می گوید: انتقال انرژی در حال انجام است و انرژی های تجدیدپذیر جایگزین سوخت های فسیلی می شوند.

در چنین شرایطی، تا حدودی عجیب است که همان آژانس بین‌المللی انرژی رکورد تقاضای نفت را برای امسال پیش‌بینی می‌کند، به‌ ویژه که چند ماه پیش نیز پیش‌بینی کرده بود که تقاضای نفت قبل از سال ۲۰۳۰ به اوج خود خواهد رسید.

همچنین عجیب است که همان فاتح بیرول که مکرراً اعلام کرده استفاده از سوخت‌های فسیلی در حال کاهش است، اخیراً هشدار داده است که کاهش تولید اوپک پلاس، خطر بهبود اقتصاد جهانی را با گران‌تر کردن نفت مختل می‌کند.

پیام‌های متناقض آژانس بین‌المللی انرژی، نشانه‌ای از ناهماهنگی شناختی است که در میان حامیان انتقال شتابان از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر پدیدار می‌شود.

همین ناهماهنگی بارها توسط دولت بایدن هم نشان داده شده است، که به طور متناوب بین تهدیدها و التماس ها از صنعت نفت ایالات متحده برای افزایش تولید استفاده می کند تا قیمت ها در پمپ بنزین برای افراد بیشتری مقرون به صرفه بماند.

در عین حال، دولت متعهد شده است میلیاردها یارانه برای پروژه های انرژی جایگزین با هدف کاهش مصرف سوخت فسیلی اختصاص دهد.

آخرین نمونه از ناهماهنگی مربوط به گروه جی ۷ بود که این هفته اعلام کرد که قصد دارد ظرفیت جمعی بادی فراساحلی خود را تا ۱۵۰ گیگاوات و ظرفیت خورشیدی را به بیش از ۱ TW تا سال ۲۰۳۰ افزایش دهد.

https://vaghayesanat.ir/709733کپی شد!
30