سهم ۶۷ درصدی چهار استان از مبادلات تجاری، صادرات و واردات کشور در ۱۴۰۲

رئیس کل گمرک ایران: بیش از ۶۷ درصد از مبادلات تجارت خارجی شامل صادرات واردات از گمرکات ۴ استان انجام شد.

وقایع صنعت  – محمد رضوانی فر رئیس کل گمرک ایران در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به سهم گمرکات کشور از تجارت خارجی در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد: بیش از ۶۷ درصد از مبادلات تجارت خارجی شامل صادرات واردات از گمرکات ۴ استان انجام شد.در بین ٣١ استان، بیشترین میزان مبادلات تجاری به لحاظ ارزش، متعلق به استان هرمزگان با رقمی بالغ بر ۵۲ هزار و ۴۰۵ هزار تن و به ارزش ۳۳۷۹۵ میلیون دلار بوده و نزدیک به ۳۰ درصد از وزن و بیش از ۲۹.۲۵ ارزش کل مبادلات کشور را به خود اختصاص داده است. تهران در رتبه دوم با ارقام ۱۴۵۴ هزار تن و ۱۵۳۹۰ میلیون دلار، به ترتیب سهمی در حدود ۸۳ صدم درصد از وزن و ۱۳.۳ درصد از را به خود اختصاص داده است.سومین استان خوزستان بوده که با ۳۶ هزار و۱۷۲ تن و ۱۵۱۱۱ میلیون دلار، سهمی نزدیک به ۲۰.۶ درصد از وزن و۱۳.۰۸ درصد داشته است. بوشهر با نزدیک به ۱۳ میلیارد دلار در رتبه چهارم بوده است

وی افزود: گزارش مبادلات تجارت خارجی(صادرات و واردات) به تفکیک حوزه های نظارت طی دوازده ماهه سال ۱۴۰۲ وحجم مبادلات تجاری به تفکیک استانها، تعداد اظهارنامه های صادراتی و وارداتی هر گمرک و رتبه  هر گمرک و استان از میزان مبادلات تجاری نشان می دهد که در بین ٣١ استان، بیشترین میزان مبادلات تجاری به لحاظ ارزش، در دوازده ماهه سال متعلق به استان هرمزگان با رقمی بالغ بر ۵۲ هزار و ۴۰۵ هزار تن و به ارزش ۳۳۷۹۵ میلیون دلار بوده است. این استان در مجموع،  نزدیک به ۳۰ درصد از وزن و بیش از ۲۹.۲۵ ارزش کل مبادلات کشور را طی دوازده ماهه سال جاری به خود اختصاص داده است.

پس از آن، استان تهران با اختلاف قابل توجهی در رتبه دوم جدول قرار داشته و با ارقام ۱۴۵۴ هزار تن و ۱۵۳۹۰ میلیون دلار، به ترتیب سهمی در حدود ۸۳ صدم درصد از وزن و ۱۳.۳ درصد از ارزش کل مبادلات بازرگانی کشور را به خود اختصاص داده است.

سومین استان کشور به لحاظ مجموع ارزش مبادلات بازرگانی، خوزستان بوده که با ۳۶ هزار و۱۷۲ تن و ۱۵۱۱۱ میلیون دلار، سهمی نزدیک به ۶۲.۲۰ درصد از وزن و۱۳.۰۸ درصد از ارزش کل مبادلات بازرگانی کشور را تشکیل داده است.

مجموع مبادلات تجاری کشور به تفکیک استانها و گمرکات زیر مجموعه 

رضوانی فر گفت: آمار مبادلات تجاری به تفکیک استانهای زیر مجموعه آنها طی دوازده ماهه سال ۱۴۰۲  به ترتیب سهم آنها از ارزش مبادلات بازرگانی هر استان نشان می دهد که در استان هرمزگان که عمده ترین استان از نظر ارزش مبادلات بازرگانی طی دوازده ماهه امسال بوده، گمرک منطقه ویژه شهیدرجایی  بیشترین سهم از کل ارزش مبادلات را با رقمی در حدود ۲۵.۶ درصد به خود اختصاص داده است. این گمرک، عمده ترین گمرک وارداتی و دومین گمرک صادراتی کشور به لحاظ ارزش بوده و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در رویه واردات کاهشی ۹.۶۴ درصدی در وزن و افزایشی ۱.۱۹ درصدی در ارزش دلاری داشته و در رویه صادرات نیز افزایشی ۴۵.۵۸ درصدی در وزن و ۵.۶۷ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

به همین ترتیب سهم همه گمرکات و رتبه آنها به لحاظ ارزش در استان و کل کشور، تغییرات وزن و ارزش واردات و صادرات به نسبت مدت مشابه سال قبل و تعداد اظهارنامه ها اعلام شده است.

شایان ذکر است منظور از گمرک در جداول، گمرکی است که تشریفات ترخیص گمرکی در آنجا انجام شده و منظور گمرک مرز خروج نیست.

سهم 67 درصدی هرمزگان، تهران، خوزستان و بوشهر از مبادلات تجاری، صادرات و واردات کشور در 1402

استانهای دارای بیشترین سهم از کل ارزش صادرات 

رئیس کل گمرک ایران گفت: در دوازده ماهه سال ۱۴۲۰، استانهای عمده به لحاظ ارزش صادرات، به ترتیب استانهای  هرمزگان،  بوشهر و خوزستان بوده اند. استان هرمزگان با ۴۳۵۵۰ هزار تن کالاهای صادره و به ارزش  ۱۲۰۶۲ میلیون دلار، در رتبه نخست بوده است. استان بوشهربا ارقامی در حدود ۳۰۱۶۷ هزار تن و ۱۰۶۹۰ میلیون دلار در رتبه دوم و صادرات از طریق استان خوزستان به عنوان سومین استان به لحاظ ارزش صادرات، به ترتیب به ۱۹۷۸۹ هزار تن و ۵۶۳۴ میلیون دلار رسیده است.سهم 67 درصدی هرمزگان، تهران، خوزستان و بوشهر از مبادلات تجاری، صادرات و واردات کشور در 1402

استانهای دارای بیشترین سهم از کل ارزش واردات

وی اظهار داشت: استان  هرمزگان در جایگاه نخست جدول استانها از لحاظ ارزش واردات قرار دارد. در دوازده ماهه سال جاری، واردات از این استان به ارقام ۸۹۹۰ هزار تن و ۲۱۷۳۳ میلیون دلار بالغ گشته است. دومین جایگاه جدول مذکور، به استان تهران تعلق داشته که وزن و ارزش واردات آن به  ۵۹۲ هزار تن و ۱۳۶۷۸ میلیون دلار رسیده است. سومین استان کشور از نظر ارزش نیز، خوزستان بوده که واردات آن به ارقام  ۱۶۳۸۳ هزارتن و ۹۴۷۷ میلیون دلار ، رسیده است.
در ادامه نمودار تغییرات ارزش صادرات، واردات و مجموع مبادلات تجاری سه استان برتر کشور از نظر مجموع مبادلات تجاری طی دوازده ماهه سالهای ۲١۴٠-١۴٠١ آورده شده است.
سهم 67 درصدی هرمزگان، تهران، خوزستان و بوشهر از مبادلات تجاری، صادرات و واردات کشور در 1402

https://vaghayesanat.ir/710399کپی شد!
10.1K