بازیگران اصلی صادرات و واردات چه کسانی هستند؟

شرکت های ملی گاز، پتروشیمی پردیس (با نماد شپدیس) و پتروشيمي نوري سه صادرکننده نخست بوده اند که در زمینه گاز و پتروشیمی فعال هستند و شرکت های بازرگانی دولتی، آوا تجارت صبا وپشتیبانی امور دام سه واردکننده بزرگ کشور در 1402 بوده اند که در زمینه واردات کالاهای اساسی و خوراک دام فعالیت می کنند.

وقایع صنعت – با سخت گیری هایی که در سال ۱۴۰۲ در رابطه با کنترل سقف کارت بازرگانی و تعهد ارزی صورت گرفته، یک روند اصلاح امور شروع شده و عمده کار صادرات در پوشش شخصیت های حقوقی و شرکت ها انجام می شود و از تعداد اشخاص حقیقی کاسته شده است.  در بخش صادرات از ۱۰۰ صادرکننده اول ۵۷ شرکت فعال حوزه پتروشیمی، نفت و گاز بوده و از این ۱۰۰ صادرکننده برتر، ۹۲ شخص حقوقی و تنها ۸ شخص حقیقی گزارش شده اند. همچنین سه شرکت اول وارد کننده کالا به کشور در سال ۱۴۰۲ شرکت های واردکننده کالاهای اساسی بوده اند و دو شرکت بزرگ کالای اساسی را شرکت های دولتی تشکیل داده اند

گزارش عملکرد ۱۰۰صادرکننده و۱۰۰ واردکننده اول طی سال ۱۴۰۲ که توسط گمرک ایران منتشر شده نشان می دهد که ۷۲۱ هزار و ۴۵۰ فقره اظهارنامه صادراتی توسط ۱۵ هزار و ۲۲۳ شخص حقوقی و حقیقی انجام شده و از ۱۰۰ صادرکننده برتر، ۹۲ شرکت حقوقی و ۸ شخص حقیقی بوده اند. همچنین ۵۷ شرکت از یکصد صادرکننده برتر را شرکت های فعال حوزه پتروشیمی، نفت و گاز تشکیل داده اند.

افزایش تعداد شرکت ها و اشخاص حقوقی در ترکیب صادرکنندگان نشان می دهد که با سخت گیری هایی که در سال ۱۴۰۲ در رابطه با کنترل سقف کارت بازرگانی و تعهد ارزی صورت گرفته، یک روند اصلاح امور شروع شده و عمده کار صادرات در پوشش شخصیت های حقوقی و شرکت ها انجام می شود و از تعداد اشخاص حقیقی کاسته شده است.

همچنین در حوزه واردات، ۳۶۰ هزار و ۷۴۴ فقره اظهارنامه وارداتی توسط ۳۴ هزار و ۹۴۷ شخص حقوقی و حقیقی از گمرکات کشور ترخیص قطعی شده و سه شرکت اول و بزرگ واردکننده را شرکت های واردکننده کالاهای اساسی تشکیل می دهند و دو شرکت از بزرگترین واردکنندگان، شرکت های دولتی بوده اند.

به گزارش خبرنگار ما، در مجموع ۱ میلیون و ۸۲ هزار و ۱۹۴ اظهارنامه صادرات و واردات توسط ۵۰ هزار و ۱۷۰ شخصیت حقوقی و حقیقی به گمرکات اعلام و ۱۱۵.۵ میلیارد دلار کالا از گمرکات طی سال ۱۴۰۲ ترخیص شده است.

۴۹ میلیارد صادرات، ۶۶ میلیارد واردات

بررسی آمار عملکرد ۱۰۰صادرکننده و واردکننده اول طی سال ۱۴۰۲ نشان می دهد که در مجموع ۷۲۱،۴۵۰ فقره اظهارنامه صادراتی توسط ۱۵،۲۲۳ شخص (حقوقی و حقیقی) و ۳۶۰،۷۴۴ فقره اظهارنامه وارداتی توسط ۳۴،۹۴۷ شخص (حقوقی و حقیقی) از گمرکات کشور ترخیص قطعی شده است که وزن کل صادرات ۱۳۶ میلیون و ۴۰۹ هزار تن به ارزش ۴۹.۳ میلیارد دلار و وزن کل واردات ۳۹  میلیون و ۱۶ هزار تن به ارزش ۶۶.۲ میلیارد دلار بوده است.

سهم ۵۸ درصدی ۱۰۰ شرکت اول با ۲۹ میلیارد دلار صادرات 

۱۰۰ صادرکننده نخست کشوردر مجموع بالغ بر ۶۹،۷۳۹ هزار تن و به ارزش ۲۹ میلیارد دلار کالا از کشور صادر کرده اند، که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، کاهشی ۵‏/۱درصدی در وزن و ۱۹ درصدی در ارزش دلاری داشته است و ۵۱.۱۳ درصد از وزن و ۵۸.۴۸ درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده اند.۵۷ شرکت از ۱۰۰ صادرکننده نخست کشور شرکت های فعال در حوزه پتروشیمی، نفت و گاز می باشند. از ۱۰۰ صادرکننده برتر، ۹۲ صادرکننده شخصیت حقوقی و ۸ صادرکننده شخصیت حقیقی داشته است.

سهم ۱۲ درصدی گاز از صادرات

ترکیب شرکت های برتر صادرات و واردات کشور نشان می دهد که عمده ترین صادرکننده کشور، شرکت ملی گاز بوده است که میزان صادرات آن رقمی بالغ بر ۱۶ میلیون و ۲۲۰ هزار تن و به ارزش ۱‏/۶ میلیارد دلار بوده و در حدود ۱۹‏/۱۱ درصد از وزن و ۲۹‏/۱۲ درصد از ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است.

پتروشیمی پردیس دومین صادرکننده کشور 

شرکت «پتروشیمی پردیس» با صادراتی به وزن ۲۷۶۶ هزار تن و ۸۶۳ میلیون دلار، سهمی در حدود ۲ درصد از وزن و ۷‏/۱ درصد از ارزش صادرات را تشکیل داده و در رتبه دوم صادرکنندگان نخست قرار گرفته است.

پتروشیمی نوری سومین صادرکننده

شرکت «شرکت پتروشیمی نوری» نیز با صادراتی در حدود ۱،۵۵۷ هزار تن و ۸۳۴ میلیون دلار، سهمی در حدود ۱‏/۱ درصد از وزن و ۷‏/۱درصد از ارزش صادرات را تشکیل داده و در جایگاه سوم قرار دارد.

سهم ۳۶ درصدی ۱۰۰ شرکت اول با ۲۴ میلیارد دلار واردات 

از سوی دیگر، ۱۰۰ واردکننده نخست کشورجملگی شخصیت حقوقی داشته و در مجموع وارداتی بالغ بر ۲۱ میلیون و ۷۷۹ هزار تن و به ارزش ۲۴ میلیارد دلار انجام داده اند؛ که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، کاهشی ۲‏/۴ درصدی در وزن ولی افزایشی ۴۲‏/۷ درصدی در ارزش دلاری داشته است. این واردکنندگان، در مجموع حدود ۵۵.۸۲ درصد از وزن و ۳۶.۳۴ درصد از ارزش کل واردات کشور را به خود اختصاص داده اند.

بازرگانی دولتی واردکننده اول

عمده ترین واردکننده کشور، شرکت «مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران» ایران بوده است که ۲،۹۹۰ هزار تن کالا و به ارزش ۹‏/۱ میلیارد دلار را به کشور وارد کرده و سهمی در حدود ۶۶‏/۷ درصد از وزن و ۸۴‏/۲ درصد از ارزش دلاری کل واردات را به خود اختصاص داده است.

آوا تجارت صبا رتبه دوم واردات

شرکت «آوا تجارت صبا» به عنوان دومین واردکننده عمده، با ارقام ۳،۵۵۳ هزار تن و ۵‏/۱ میلیارد دلار و سهم ۱‏/۹ درصد از وزن و ۲۶‏/۲ درصد از ارزش دلاری در رتبه دوم قرار دارد.

پشتیبانی امور دام سومین واردکننده 

رتبه سوم نیز متعلق به شرکت «پشتیبانی امور دام کشور» با ارقام ۲،۴۵۹ هزار تن و ۳‏/۱ میلیارد دلار و سهم های ۳‏/۶ و ۹۹‏/۱ درصد به ترتیب از کل وزن و ارزش واردات کشور بوده است.

https://vaghayesanat.ir/710509کپی شد!
9318