رئیس انجمن نمایشگاههای بین المللی ایران:

تنظیم برنامه های نظام مند برای ارتقای صنعت نمایشگاهی کشور

این مقام مسئول گفت: انجمن نمایشگاههای بین المللی ایران با تشویق بخش خصوصی، حامی و مشوق سرمایه گذاری های مشترک در صنعت تولید و صادرات است.

وقایع صنعت – رحیم جلیلی رئیس انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران  با اشاره به تعریف صنعت نمایشگاهی اظهار داشت: در یک تعریف جامع میتوان گفت نمایشگاه عبارتست از یک رخداد علمی، اقتصادی و فرهنگی ویژه که در آن عرضه کنندگان کالاها، خدمات، ایده ها و اطلاعات در یک یا چند زمینه مشخص، در یک زمان و مکان معین گرد هم می آیند تا با ارائه توانمندی های خود به یکدیگر و بازدیدکنندگان، نسبت به تبادل اطلاعات، فرصتها و توانای یها با هدف توسعه و ارتقای فعالیت های شغلی و کشف زمینه های نوین کسب و کار اقدام نمایند.

نمایشگاه ها مهمترین ابزار بازاریابی و ارتباطات تجاری B2B

وی با تاکید بر اهمیت صنعت نمایشگاهی افزود: نمایشگاه ها را میتوان مهمترین ابزار بازاریابی و ارتباطات تجاری B2B یا همان بنگاه به بنگاه به حساب آورد. طبق یک نظرسنجی که توسط انجمن صنعت نمایشگاهی آلمان، که سرآمد کشورهای جهان در این حوزه محسوب میشود، منتشر شده است، ۷۴ درصد از مؤسسات و شرکتهای مشارکت کننده در نمایشگاه ها، نمایشگاه های تجاری را به عنوان عاملی مهم یا بسیار مهم در ارتباطات تجاری شان ارزیابی نموده اند. در امر بازاریابی، نمایشگاه ها با ۴۴ درصد بازگشت سرمایه در صدر ابزارهای بازاریابی قرار دارند؛ در حالی که بازاریابی مستقیم با ۱۸ درصد و تبلیغات با ۱۵ درصد در رتبه های بعدی هستند.

این مقام مسئول گفت: همچنین نمایشگاه ها فرصت های بی بدیلی جهت تبادل اطلاعات، دانش فنی و بررسی های تجاری فراهم می آورند؛ چرا که خصوصیت متمرکزسازی نمایشگاه ها به این معنا که جمعی از دست اندرکاران و متخصصین یک یا چند حوزه خدماتی یا صنعتی را در یک محدوده خاص زمانی و مکانی فراهم می آورد، بستر مطلوبی را جهت انجام مطالعات علمی با استفاده بهینه از زمان و هزینه مهیا می سازد.

نمایشگاه پویایی اقتصاد بومی را به دنبال دارد

جلیلی ادامه داد: از دیگر موارد قابل توجه، نقش نمایشگاه ها در توسعه گردشگری و اشتغال ملی است. این صنعت، به واسطه جذب شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان از سراسر کشور و جهان، موجبات پویایی اقتصاد بومی را فراهم میکند که از جمله آن، کمک به توسعه و رونق صنعت گردشگری و نیز حفظ و ارتقای سطح اشتغال ملی است.

وی افزود: قابل توجه است که امروزه صنعت نمایشگاهی در دنیا، در هر سال، درآمدی بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار عاید کشورها میکند و حدود ۶۰۰ میلیون توریست را از این طریق روانه کشورهای مختلف میکند. به عنوان مثال، هنگ کنگ با جمعیتی حدود هفت میلیون نفر، سالانه قریب به ۲۵ میلیون توریست را پذیراست که از این تعداد، شش میلیون نفر، با اهداف تجاری، به ویژه مشارکت در نمایشگاهها به این منطقه سفر میکنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: از موارد دیگر اهمیت نمایشگاه ها میتوان به نقش آنها در افزایش مبادلات بازرگانی خارجی، توسعه همکاری های اقتصادی و ارتقای سطح صادرات، ارتقای سطح تولیدات و افزایش درآمد عمومی، ایجاد رقابت های سالم داخلی و بین المللی، و همچنین ایجاد بسترهای انتقال تکنولوژی اشاره کرد. به عنوان مثالی دیگر از اهمیت نمایشگاه ها، طبق تحقیقات، هزینه ی یک معامله تجاری در شرایط نمایشگاهی ۶۴۵ دلار و با ۳/۱ مرتبه پیگیری است که در شرایط غیرنمایشگاهی، هزینه آن ۱۱۱۷ دلار و با ۷/۳ مرتبه پیگیری قابل تحقق میباشد و این نشانگر نقش نمایشگاه ها در کاهش هزینه های تجاری انجام یک معامله دارد.

جلیلی ضمن معرفی انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران عنوان کرد: انجمن نمایشگاه های ایران، مؤسسه ای غیر انتفاعی است که در سال ۱۳۸۸ و به منظور برگزاری هر چه بهتر نمایشگاه های داخل و خارج از کشور و ایجاد پل ارتباطی مستحکم در توسعه روابط در بازارهای جهان و بسترسازی مناسب در جهت توسعه صادرات و تجارت، تأسیس شد و با داشتن شخصیت حقوقی و مالی مستقل، به صورت صنفی، حرفهای، تخصصی، غیرسیاسی و غیر انتفاعی فعالیت می کند.

وی با اشاره به اهداف کلی این انجمن افزود: به صورت کلی، میتوان نقش انجمن را در صدور مجوز جهت برگزاری نمایشگاه ها، هماهنگی و همراهی با سازمان توسعه تجارت ایران در پیشبرد اهداف دولت، تحقیق و توسعه، ایجاد استانداردها، ارتباط با انجمن های سایر کشورها، ایجاد دورههای آموزشی و تخصصی، ارائه مشاوره فنی، اقتصادی و حقوقی به اعضا، هماهنگی و استانداردسازی در اجرای برنامه و تقویم نمایشگاه های سراسر کشور و ایفای نقش حکمیت در صورت بروز اختلافات بین اعضا و یا مشارکت کنندگان با اعضا، بهبود فضای کسب و کار و پاسخگویی به مشکلات و نارسایی ها در چهارچوب قوانین موضوعه کشور و دفاع از حقوق مشروع و قانونی اعضا دانست.

این مقام مسئول گفت: وظایف و اختیارات انجمن را میتوان را در سه دسته حمایتی، تخصصی و نظارتی تقسیم بندی کرد. از جمله وظایف حمایتی انجمن، میتوان به ساماندهی امور مرتبط با تولید و صادرات و ارائه توانمندی های صنعتی کشور در نمایشگاه های داخلی و خارجی اشاره کرد. انجمن با ایجاد ارتباط با بانک ها و سازمان های اعتباری کشور و همچنین سازمان های مالی و پولی بین المللی در قالب قوانین جمهوری اسلامی ایران و با معرفی اعضا به وزارتخانه ها و سازمان های مختلف، پیگیر تسهیل و گسترش خدمات و تسهیلات مالی و حقوقی به اعضا می باشد.

مشوق سرمایه گذاری های مشترک در صنعت تولید و صادرات هستیم

جلیلی ادامه داد: همچنین انجمن از منافع مشترک اعضا حمایت میکند و خدمات حقوقی و مشورتی به ایشان ارائه مینماید. به علاوه انجمن با تشویق بخش خصوصی، حامی و مشوق سرمایه گذاری های مشترک در صنعت تولید و صادرات میباشد. هماهنگی و کمک در معرفی اعضا جهت عضویت در سازمانهای تخصصی، منطقه ای و بین المللی در ارتباط با فعالیت های انجمن، صیانت از حقوق معنوی اعضا از طریق مراجع و نهادهای قانونی ذیربط، ارائه خدمات مشاورهای برای انعقاد قراردادها، تفاهم نامه ها و پروتکل های فنی بین اعضای انجمن با نهادهای داخلی و خارجی و همچنین فعالیت در زمینه ی هماهنگی و استانداردسازی در اجرای برنامه و تقویم نمایشگاه های کشور و استانها، تنظیم تقویم های نمایشگاهی و تلاش در جهت در رفع هم زمانی عناوین نمایشگاهی مشابه در کشور و همکاری با سازمان توسعه تجارت ایران از دیگر فعالیت های انجمن در این خصوص است.

وی افزود: از بُعد تخصصی، انجمن با کسب اطلاعات مربوط به عرضه و تقاضا، قیمت و بازارهای مصرف برای عرضه به اعضا، ایجاد بانک های اطلاعاتی در زمینه های مرتبط با اهداف و وظایف انجمن و اطلاع رسانی از طریق ایجاد شبکه های اطلاع رسانی و نشر کتب، مجلات و بروشورهای تخصصی و تبادل اطلاعات مربوطه، انجام فعالیت های علمی و تحقیقاتی مرتبط با مأموریت انجمن در داخل و خارج از کشور، ایجاد فرصت های همکاری و توسعه فعالیت برای اعضا، مشارکت در تدوین و اجرای استانداردهای موردنیاز و انجام کنترل کیفی و رتبه بندیهای موردنیاز، برگزاری دوره های آموزشی موردنیاز اعضا و برگزاری همایش های تخصصی و میزگردها در تلاش است زمینه را برای رونق صنعت نمایشگاهی فراهم کند.

تنظیم برنامه های نظام مند برای ارتقای صنعت نمایشگاهی کشور

جلیلی اظهار کرد: همچنین حضور در همایش های مختلف داخلی و خارجی و ترجمه و تألیف مقالات حرفهای، برگزاری و یا حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی مرتبط با مأموریت انجمن، اعزام هیئت های تجاری و بازاریابی به خارج از کشور و نیز پذیرش هیئت های خارجی، از دیگر برنامه های نظام مند برای ارتقای صنعت نمایشگاهی کشور است.

رئیس انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران با اشاره به بُعد نظارتی این انجمن عنوان کرد: انجمن با جلوگیری از انجام رقابت های ناسالم اعضا با یکدیگر از طریق هماهنگی های درون شکلی و پس از آن، اعمال ضوابط کمیته انضباطی اتاق ایران، کوشش برای رفع اختلافات میان فعالیت مربوطه و پذیرش حکمیت در این خصوص، کوشش در جهت مقید و ملزم نمودن اعضا به اجرای صحیح مقررات اقتصادی و رعایت شئون تجاری و اقتصادی کشور در برگزاری نمایشگاه های داخلی و خارجی و تشویق و راهنمایی اعضا به این امور، اطلاع رسانی و پیگیری های حقوقی برای جلوگیری از تولید محصولات غیراستاندارد و تقلبی و قاچاق با همکاری و معاضدت نهادها و سازمانهای مسئول، و در نهایت فعالیت در زمینه های هماهنگی و استانداردسازی تقویم های نمایشگاهی، در این خصوص نقش محوری ایفا میکند.

جلیلی در خصوص نقش انجمن در توسعه ملی گفت: انجمن با پذیرش و اجرای صحیح وظایف اجرایی دولت که در اجرای قوانین پنج ساله توسعه اقتصادی، قانونی اجرای سیاست اصل ۴۴ و دیگر قوانین مربوطه تفویض میشود و با ارائه ی گزارش عملکرد به دستگاه های مربوطه، در جهت ایجاد بستر و سازوکار لازم در این خصوص، نقش مهمی را ایفا میکند.

وی ادامه داد: تلاش جدی انجمن در جهت شناساندن هرچه بیشتر خود و صنعت نمایشگاهی به مقام های ارشد کشوری معطوف بوده است. همچنین مکاتبات مفیدی با مقام عالی وزارت صنعت و معدن در رابطه با عضویت مدیران نمایشگاه های کشور به عنوان عضو شورای اداری و عضو اصلی کارگروه های صادرات غیرنفتی استان ها صورت گرفته است. همچنین به منظور صنعتی شدن سیستم نمایشگاهی کشور، مکاتبات و نشست های مختلفی با مقام های ارشد مرتبط داشته ایم.

جلیلی افزود: همچنین در باب جلوگیری از برگزاری نمایشگاه های بدون کیفیت و غیراستاندارد، انجمن به استناد بخشنامه مقام عالی سازمان توسعه تجارت، در ارتباط با نمایشگاه های غیرقانونی و غیرتقویمی در مکان های خارج از سایت های مجاز، جلسات متعددی با مسئولین ذیربط برگزار نموده است.

رئیس انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران گفت: انجمن طرحهای مختلفی مثل طرح رتبه بندی مراکز نمایشگاهی، عضویت در اتحادیه جهانی صنعت نمایشگاهی، تشکیل کنفدراسیون نمایشگاه ها، و برگزاری مناسبت های مرتبط با صنعت نمایشگاهی اجرایی کرده است. همچنین انجمن تاکنون دو هیئت اقتصادی و بازاریابی به کشورهای ترکیه و فرانسه به منظور تبادل اطلاعات و برقراری تعامل و با هدف آشنایی با سیستم مدرن نمایشگاهی اعزام نموده و همچنین چند کارگاه آموزشی با هدف ارتقای سطح کیفیت نمایشگاه ها برگزار کرده است. این انجمن، در برگزاری اولین نمایشگاه خدمات نمایشگاهی و استالکس ایران نیز حمایت و همراهی لازم را ترتیب داد.

جلیلی تصریح کرد: در خصوص امور داخلی انجمن نیز، ساماندهی و استانداردسازی سیستم اداری آن، راه اندازی کمیسیون های تخصصی، و نیز گسترش رسانه های ارتباطی انجمن، از جمله نشریه و وبسایت، جهت تبادلات داخلی و ایجاد فضای سازندهی ارتباطی با اقشار جامعه، در حال انجام است.

وی در خصوص مشکلات مراکز نمایشگاهی ایران خاطرنشان کرد: در این زمینه موارد متعددی قابل ذکر است. شاید یکی از مهمترین مشکلات مراکز نمایشگاهی، عدم اجرای مصوبات هیئت دولت در تخصیص کمک ها و اعتبارات بلاعوض جهت تکمیل ساخت وساز سایت ها و توسعه فضای نمایشگاهی و زیرساخت های آن باشد. علاوه بر آن، دستورالعمل ها و شیوه نامه های برگزاری نمایشگاهها، پشتوانه ی اجرایی لازم را ندارند. حتی هزینه های دولتی از قبیل مالیات، عوارض، بیمه و انشعابات با قیمت بسیار بالا و بیش از تعرفهی تجاری تحت عنوان سایر محاسبه و اخذ میگردند.

رئیس انجمن نمایشگاههای بین المللی ایران ادامه داد: از طرف دیگر، دستگاه های اجرایی غیرمرتبط، بدون در نظر گرفتن سازوکار قانونی موجود، برای برگزاری نمایشگاه های خارج از تقویم مصوب استانی، مجوز صادر میکنند. همچنین مجریان نمایشگاهی ساماندهی نشده اند و این موضوع، بر کیفیت برگزاری نمایشگاه ها اثرات مخربی بر جا گذاشته است.

جلیلی عنوان کرد: یکی از بهترین اقدامات، دادن اختیارات لازم به این انجمن برای همکاری با سازمان های صمت استانها جهت جلوگیری از برگزاری نمایشگاه های تخصصی در مکان های غیرمجاز میباشد. همچنین بایسته است که تقویم سالیانه مراکز نمایشگاهی با همکاری سایت های استانها توسط انجمن تدوین گردد. طرح رتبه بندی مجریان نمایشگاهی، و تخصیص تسهیلات بانکی ارزان و مناسب برای توسعهی زیرساخت های مراکز نمایشگاهی نیز از موارد قابل ذکرند. از وزارت صمت هم خواهشمندیم قول خود جهت اختصاص واژه صنعت به فعالیت های نمایشگاهی را عملی نماید.

وی در پایان با اشاره به نحوه عضویت در انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران گفت: شرکت های نمایشگاهی بین المللی استانها، که دارای سایت نمایشگاهی و همچنین شخصیت حقوقی مستقل هستند و در سازمان توسعه تجارت ایران و یا وزارت بازرگانی دارای شناسنامه میباشند، میتوانند درخواست عضویت خود را به دبیرخانه ارسال و با بررسی و تأیید هیئت مدیره انجمن، به عضویت اصلی درآیند.

https://vaghayesanat.ir/710734کپی شد!
3605