چشم‌انتظاری ۴۰ روزه گندم‌کاران خوزستانی

در حالی که بیش از ۴۰ روز از آغاز فصل برداشت گندم و تحویل به سیلوها می‌گذرد، گندم‌کاران خوزستانی همچنان به دنبال مطالبات خود هستند و مسئولان در مصاحبه‌های جداگانه وعده پرداخت داده‌اند.

وقایع صنعت – استان خوزستان بر اساس آمار طی چند سال اخیر بیشترین برداشت گندم را در سطح کشور داشته و سهم زیادی در تأمین این کالای اساسی دارد، از آنجا که کشاورزان تنها می‌توانند گندم خود را به دولت بفروشند هر سال مشکلاتی برای پرداخت مطالبات آن‌ها ایجاد می‌شود، به نحوی که گاه تا ماه‌ها پس از فروش گندم خود بهای آن را دریافت نمی‌کنند.

با توجه به شرایط آب‌وهوایی در خوزستان، فصل برداشت گندم سریع‌تر از سایر استان‌ها و در فروردین آغاز می‌شود، سال گذشته به دلیل مشکلاتی از جمله افزایش نرخ خرید گندم مطالبات گندم‌کاران با تأخیر زیاد پرداخت شد، اما امسال شرایط به نحو دیگری رقم خورد و کشاورزان با این وعده که بهای گندم خریداری شده سریعاً به حسابشان واریز می‌شود گندم‌های خود را به سیلوهای مشخص شده تحویل دادند اما با گذشت دو ماه هنوز هیچ پولی به حساب آن‌ها واریز نشده و تنها مبلغ جزئی به حساب گروه اول فروشندگان گندم واریز شده است.

علی مزرعه، یکی از کشاورزان حمیدیه‌ای می‌گوید: مسئولان استان پیگیری لازم انجام دهند چون دست کشاورزان بسته شده است و نمی‌توانند به کشت بعدی برسند؛ پولی برای خرید، هزینه‌های حمل‌ونقل، کمباین و هزینه‌های دیگر نیست و خواهش می‌کنم در پرداخت مطالبات ما سرعت بیشتری داشته باشند.

رضا محمدی یکی دیگر از کشاورزان خوزستانی ادامه می‌دهد: تا حالا یک ریال پرداخت نشده است، زمان تحویل گندم به سیلو سی‌ام فروردین بوده، بیش از ۴۰ روز گذشته است و هنوز هیچ خبری نیست.

مسعود اسدی، نماینده صنفی کشاورزان خوزستان سازمان برنامه و بودجه را هدف قرار داد و اظهار داشت: آقای منظور قول و وعده می‌دهد، اما به آن عمل نمی‌کند همان‌گونه که سال گذشته این اتفاق رخ داد و با تأخیر زیاد مطالبات پرداخت شد از نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی توقع داریم پیگیر حق کشاورزان و مطالبات آن‌ها باشند چراکه بر اساس قانون باید سازمان برنامه و بودجه بهای گندم را پرداخت کند.

امید جهان نژادیان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان اظهار می‌کند: تاکنون یک میلیون و ۵۳۰ هزار تن محصول معادل ۲۴ هزار میلیارد تومان از کشاورزان استان خوزستان خریداری شده و در مرحله نخست، ۷۳۰ میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان استان پرداخت شده است.

مابقی پول خرید محصول گندم‌کاران با تأخیر مواجه شده و با پیگیری و مکاتبات استاندار خوزستان مقرر شده است که تا پایان هفته یا دو روز اول هفته آینده باقی‌مانده مطالبات گندم‌کاران استان به حسابشان واریز شود.

علی اکبر حسینی‌محراب، استاندار خوزستان نیز در شورای کشاورزی استان تاکید دارد: بر اساس گزارش سازمان جهاد کشاورزی از ابتدای امسال تا امروز حدود یک میلیون ۵۲۵ هزار تن خرید گندم در سطح استان صورت گرفته است.

وی عنوان می‌کند: پرداخت پول به کشاورزان مدتی به تأخیر افتاده است و از این بابت از این قشر عذرخواهی می‌کنیم، پرداخت توسط سازمان برنامه و بودجه با کمک جهاد کشاورزی و بانک مرکزی در روزهای آینده و در اسرع وقت انجام شود.

محمد کعب عمیر نماینده مردم شوش و کرخه اظهار کرد: پس از دریافت گندم از کشاورزان پرداخت بهای گندم خریداری شده انجام نشد، پیگیری‌های انجام شده از طریق رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر کشاورزی، بحث مطالبات کشاورزان در هیئت دولت را مطرح کرد، ضمن اینکه موضوع پرداخت از بحث هدف‌مندی یارانه‌ها خارج شده است و رئیس سازمان برنامه و بودجه قول داد تا هفته آینده برای کشاورزان پرداخت داشته باشد.

با پیگیری‌های صورت گرفته و صحبت‌های انجام شده، با وجود ضدونقیض‌های زیاد در مصاحبه‌ها در نهایت اعلام شد که هفته پیش‌رو مطالبات گندم‌کاران پرداخت می‌شود؛ حال باید منتظر ماند که تمام مطالبات گندم‌کاران پرداخت می‌شود یا اینکه همچون سال گذشته طی چند مرحله پرداخت خواهد شد؛ هرچند مطالبات گندم‌کاران واریز می‌شود اما پرداخت با تأخیر و در چند مرحله هیچ سودی برای کشاورز ندارد. امید می‌رود مسئولان مربوطه به این مهم توجه داشته باشند و تمام مطالبات را طی یک مرحله پرداخت کنند.

https://vaghayesanat.ir/711456کپی شد!
4384
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *