رکوردزنی مارون در تولید محصولات پتروشیمی

پتروشیمی مارون در خردادماه سال جاری حجم فروش محصولاتش را 131 هزار و 829 تن رساند که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل افزایش 450 درصدی دارد.

وقایع صنعت – صنعت پتروشیمی در دوران تحریم‌ها بازوی پر قدرت کشور در تامین ارز و نیازهای اقتصادی بود و فعالان این صنعت به خوبی توانستند در این بحران کشور را یاری کنند. این صنعت در اوج تحریم‌ها بیش از ۵۴ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته‌ و به‌طور میانگین سالانه ۸۰ درصد درآمد صادراتی این صنعت از طریق سامانه نیما به چرخه اقتصاد کشور بازگشته است.

اگرچه دوران تحریم روزهای سختی برای کشور از جمله پتروشیمی به‌عنوان صنعتی که حجم عظیمی از منابع درآمدی کشور از طریق فروش و صادرات محصولات آن تأمین می‌شود، رقم خورد اما این صنعت با وجود افزایش هزینه حمل‌ونقل، لجستیک و جابه‌جایی ارزی یا هزینه مواد مصرفی واحدها تا به امروز در به حداقل رساندن تأثیر تحریم‌ها بر این صنعت به گواه آمار رسمی سامانه نیما موفق عمل کرده است و چرخ‌های صنعت پتروشیمی از حرکت نایستاد و تولید و صادرات محصولات تداوم پیدا کرد.

اساساً صنعت پتروشیمی کشور به‌دلیل حجم، تنوع و گستردگی محصولات و فرآورده‌های آن و به‌واسطه تعداد بالای خریداران خارجی تحریم‌پذیر نیست. پیرامون راهکار ایران برای تقابل با تحریم‌ها به هر میزان که به سمت تحقق هر چه بیشتر صنایع تبدیلی پیش برویم و بتوانیم محصولات اولیه را به محصولات نهایی متنوع تبدیل کنیم، میزان آسیب‌پذیری صنایع پتروشیمی از تحریم‌های ایالات متحده آمریکا کاهش خواهد یافت، ضمن آنکه درآمدهای ارزی کشور نیز رشد چشمگیری می‌یابد، بنابراین هیچ راهی جز پیگیری صنایع تبدیلی و افزایش محصولات متنوع با ارزش افزوده بیشتر نداریم.

یکی از راهکارهای دیگری که می‌توان برای گریز از تحریم‌ها در پیش گرفت، تنوع بخشیدن به کشورهای هدف و مقاصد صادراتی است که لازمه آن توسعه روابط تجاری با کشورهای واردکننده همانند کشورهای چین، هند، آفریقا به‌ویژه کشورهای همسایه است، زیرا هم می‌توانند بازار بزرگی برای صادرات در اختیار ایران بگذارند و هم نیاز به حمل‌ونقل دریایی از بین خواهد رفت. هم‌اکنون چین، هند، امارات، ترکیه و افغانستان از مهم‌ترین مقاصد صادراتی محصولات پتروشیمی هستند.

صنعت پتروشیمی کشور نشان داد که طی چند سال اخیر با این راهکارها توانسته تحریم‌های این صنعت را به خوبی خنثی کند.

پتروشیمی مارون از بازیگران اصلی در این صنعت لست که تا به امروز توانسته اقتصاد تحریم شده ایران را روی پا نگه دارد.

مارون به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آلفا-اولفین‌های منطقه با تولید بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصولات پترشیمی، هم درعرصه داخل کشور و هم منطقه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. مقایسه درآمد ۱۰ شرکت پتروشیمی بورسی در خردادماه ۱۴۰۳ نشان می دهد که پتروشیمی مارون بیشترین افزایش درآمد را در بین شرکت های رقیب داشته است.

بررسی عملکرد ماهانه شرکت های پتروشیمی نشان می دهد که مجموع درآمد ۱۰ پتروشیمی بورسی درخردادماه ۱۴۰۳ نسبت به خردادماه سال گذشته افزایش حدودا ۵۷ درصدی داشته است.

پتروشیمی مارون در خرداد ماه موفق شد تناژ فروش و میزان تولیدات خود را بالا ببرد و این موضوع درآمد این پتروشیمی را بر مدار صعودی قرار داده است. درآمد ماهانه پتروشیمی مارون در خردادماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدودا ۷۷۵ درصد بالا رفت و از ۴۲۳ میلیارد تومان به بیش از ۳ هزارو ۷۰۵ میلیارد تومان رسید. همچنین درآمد پتروشیمی مارون در خردادماه نسبت به ماه گذشته آن یعنی اردیبهشت ماه نیز رشد حدودا ۱۳ درصدی دارد.

رشد قابل توجه حجم فروش

پتروشیمی مارون در خردادماه سال جاری حجم فروش محصولاتش را ۱۳۱ هزار و ۸۲۹ تن رساند که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل افزایش ۴۵۰ درصدی دارد.

مارون نشان داده که با تکیه بر تولید داخل می‌تواند تا حد زیادی از وابستگی به خارجی‌ها کم کند و از سوی دیگر هزینه تولید را نیز کاهش دهد و به همین دلیل به نظر می‌رسد با رشد روز افزونی که تولیدات این پتروشیمی دارد؛ تا پایان سال شاهد رکوردزنی جدید در میزان تولید، فروش و صادرات انواع محصولات، به دست مارون خواهیم بود.

 

https://vaghayesanat.ir/712293کپی شد!
9270