فولاد خوزستان بزرگترین تامین‌کننده نیاز داخل در بازار شمش و تختال

شرکت فولاد خوزستان با تکمیل پروژه بزرگ‌ترین کارخانه آهن اسفنجی ایران و منطقه، در ۱۱ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ در تولید و تامین نیازهای کشور نیز پیشتاز بود و با فاصله قابل توجه نسبت به سایر شرکت‌های فولادی، بزرگ‌ترین تامین‌کننده نیازهای بازار داخلی به شمش فولادی و تختال بوده است.

وقایع صنعت – این شرکت در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲در مجموع حدود ۶ میلیون و ۵۴۷ هزار تن شمش فولادی تولید کرد که با میزان معاملات شمش فولادی شرکت در رینگ داخلی بورس کالا، فولاد خوزستان با معامله حدود ۱ میلیون و ۲۵۷ هزار تن شمش، بالاترین سهم را از میان کل فولادسازان کشور از آن خود کرد. سهم فولاد خوزستان از کل معاملات شمش فولادی ۱۹.۲ درصد بود. شرکت فولاد خوزستان همچنین بزرگ‌ترین تامین‌کننده نیازهای نوردکاران داخلی به تختال نیز بود. در ۱۱ ماهه نخست سال جاری در کل حدود ۱ میلیون و ۸۴۲ هزار تن تختال در رینگ داخلی بورس کالا معامله شد که ۷۵۹ هزار تن آن توسط فولاد خوزستان تامین شده است. در واقع فولاد خوزستان از ابتدای فروردین تا پایان بهمن‌ماه سال جاری، سهم ۴۱.۲ درصدی از کل معاملات تختال در بازار داخلی را به خود اختصاص داد، همچنین فولاد خوزستان در زمینه تکمیل طرح‌های توسعه نیز موفق عمل کرده است و پروژه زمزم ۳ این شرکت به‌عنوان بزرگ‌ترین مگامدول احیاء مستقیم در کشور و منطقه در روز ۲۰ بهمن سال جاری به تولید رسید.

درآمد و فروش فولاد خوزستان

این شرکت با سرمایه ثبت‌شده ۱۹ هزار میلیاردتومان و ارزش بازار ۷۱ هزار و ۷۹ میلیارد تومان، در گزارش فعالیت ماهانه منتهی به بهمن‌ماه سال جاری درآمد بالایی برای سهامداران ایجاد کرد. درآمد داخلی شرکت فولاد خوزستان در بهمن ماه از سال ۱۴۰۲ معادل۵ هزار و ۵۳۳ میلیارد و درآمد صادراتی آن ۲ هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان بوده است. به عبارتی میزان درآمد شرکت فولاد خوزستان در بهمن ماه امسال مربوط به فروش محصولات تولیدی خود در بازار داخلی و خارجی بود، این شرکت فولادی از فروش محصولات خود به درآمد ۷ هزار و ۷۲۳ میلیارد تومانی دست پیدا کرد. این شرکت در مقایسه با ماه گذشته با افزایش ۴۷ درصدی و در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته با افزایش ۵۵ درصدی همراه بود، همچنین میزان درآمد تجمیعی فولاد خوزستان در این دوره ۱۱ ماهه رشد ۴۷ درصدی نسبت به سال گذشته داشت. پرفروش‌ترین محصول فولاد خوزستان در بهمن‌ماه محصول بلوم، بیلت با ۳ هزار و ۳۱ میلیارد تومان است که میزان درآمدی که از فروش این محصول در بهمن به ثبت رسید ۳۹ درصد از درآمد ماهانه را به خود اختصاص داد، نرخ فروش این محصول با افزایش قیمت، به مبلغ ۱۹ میلیون و ۷۳۴ هزار تومان درازای هر تن رسید.

خوزستان پرچمدار بومی سازی

شرکت فولاد خوزستان به عنوان پرچمدار بومی‌سازی در صنعت فولاد کشور شناخته می‌شود و همکاری متقابل با شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی در این حوزه داشته است. توانمندسازی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی و توسعه همکاری با مراکز و شرکت‌های دانش‌بنیان، از جمله رویکردهای شرکت‌های فولاد خوزستان در حوزه بومی‌سازی بوده که منجر به بومی‌سازی بیش از ۲۵ هزار قطعه و تجهیز توسط ما شده است. طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، بالغ بر ۶ هزار کالا توسط شرکت فولاد خوزستان بومی‌سازی شده که صرفه‌جویی ارزی بیش از ۲۰ میلیون دلاری را به همراه داشته است. فولاد به طور عمده با استفاده از آهن اسفنجی در کوره قوس الکتریکی بر پایه تکنولوژی میدرکس در ایران تولید می‌شود. شرکت فولاد خوزستان، نخستین مجموعه فولادی در ایران است که پیش‌تر واحد احیا مستقیم خود بر پایه میدرکس را راه‌اندازی کرد و در سال ۱۳۷۹ موفق به بهره‌برداری از پروژه زمزم یک شد. در ۹ ماهه امسال، بالغ بر ۱۹۰ شرکت دانش‌بنیان به وندورلیست شرکت فولاد خوزستان اضافه شده‌اند و به دنبال توسعه همکاری‌ها و حمایت از این شرکت‌هاست.

تغییرات اقلیمی در جهان، شرکت‌های فولادی را به سمت و سوی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و تولید فولاد سبز سوق داده است. از این رو شرکت فولاد خوزستان نیز گام‌های بلندی برای تولید فولاد سبز برداشته و شرکت صنعت فولاد شادگان به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه فولاد خوزستان، به دنبال تامین هیدروژن مورد نیاز خود از شرکت‌های پتروشیمی در سطح منطقه و تحقق این مهم است.

پروژه مگامدول زمزم ۳ زمینه اشتغال حدود ۳۵۰ نفر به صورت مستقیم در خود پروژه و ۱۰۰ نفر در واحد‌های جانبی را به همراه خواهد داشت و با توجه به ضرورت تامین آهن اسفنجی در صنعت فولاد کشور، به دنبال تسریع در راه‌اندازی این پروژه است.

در حال حاضر حدود ۹ هزار و ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان با هدف ایجاد ارتباط میان دانشگاه و صنعت و پیاده‌سازی ایده‌های فناورانه و نوآورانه در صنایع مختلف به ویژه فولاد مشغول فعالیت هستند که ۲ درصد GDP اقتصاد را شامل شده و ارزآوری ۱۰ میلیون دلاری برای کشور به همراه داشته‌اند.

در سال ۱۴۰۲، شرکت‌های دانش‌بنیان به سه شرکت نوپا، نوآور و فناور دسته‌بندی شدند و فعالیت این شرکت‌ها شکل جدیدی به خود گرفت؛ به نحوی که در ۹ حوزه مختلف مانند فناوری، تجهیزات و ماشین‌آلات، کشاورزی، دارو و درمان و… در حال فعالیت‌ هستند.

تشدید تحریم‌ها طی سالیان اخیر، منجر به این شد که شرکت‌های بزرگ فولادی مانند فولاد خوزستان جهت تامین برخی قطعات و تجهیزات خاص، کاهش بهای تمام شده و تسهیل در فرایند تامین، نسبت به بومی‌سازی این قطعات و تجهیزات با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام کنند. بومی‌سازی علاوه بر رفع نیاز به واردات برخی قطعات و تجهیزات، توسعه اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم و همچنین به‌کارگیری نیروهای انسانی نخبه در شرکت‌های دانش‌بنیان را به همراه داشته است. بومی‌سازی برخی کالاهای استراتژیک مانند کاتالیست، پودر ایزوترم، پودر ریخته‌گری، فروسیلیکومنگنز و انواع نسوزها طی بازه زمانی ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، از جمله دستاوردهای این مهم در شرکت فولاد خوزستان بوده است.

انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت پانیا پرتو کهربا در حوزه تامین و ارتقای فناوری تولید فرومنگنز پرکربن به ارزش ۳۵ میلیون یورو که روز گذشته در حاشیه نمایشگاه فولاد منعقد شد، از دیگر دستاوردهای فولاد خوزستان در حوزه بومی‌سازی بوده است. بالغ بر ۲۵ هزار قطعه و تجهیز طی سالیان اخیر توسط شرکت فولاد خوزستان با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان بومی‌سازی شده است؛ ضمن اینکه در سال گذشته برای اولین بار در جهان موفق به بومی‌سازی دستگاه اندازه‌گیری آهن کل در آهن اسفنجی شدیم.

خرید ۷۰۰ کالای دانش‌بنیان در سال و حضور ۴۸۸ شرکت دانش‌بنیان در وندور لیست شرکت فولاد خوزستان، حاکی از آن است که این شرکت با آغوش باز از این شرکت‌ها حمایت می‌کند.کاهش ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلاری هزینه‌های مصرفی در شرکت فولاد خوزستان به دنبال بومی‌سازی و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، از جمله مهم‌ترین دستاوردهای «فخوز» در این حوزه بوده است.

حرکت به فولاد سبز در خوزستان

تولید فولاد سبز در شرکت صنعت فولاد شادگان به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه فولاد خوزستان و همکاری با پتروشیمی اروند جهت تامین هیدروژن مورد نیاز، از دیگر دستاوردهای مهم طی سالیان اخیر بوده است.البته باید توجه داشت که برخی چالش‌ها و معضلات در حوزه بومی‌سازی نیز وجود دارد که مسیر تحقق این مهم را دشوار ساخته است. از جمله، می‌توان به قانون خرید ساخت داخل اشاره کرد.

در حال حاضر تولیدکنندگان فولاد در کشور با چالش‌های متعددی مواجهند که از جمله آن‌ها می‌توان به محدودیت تامین پایدار انرژی و قطعی برق و گاز اشاره کرد.‌ در رابطه با چالش برق، هم‌اکنون تمامی صنایع فولادی کشور متعهد به ایجاد ظرفیت ۱۰ هزار مگاوات برق نیروگاهی شده‌اند؛ در همین راستا، شرکت فولاد خوزستان نیز احداث نیروگاه یک هزار مگاواتی را در دستور کار قرار داده است. در فاز اول این نیروگاه با ظرفیت ۵۵۰ مگاوات تا یک سال و نیم اینده وارد مدار خواهد شد و سپس در گام بعدی و در فاز دوم، ظرفیت نیروگاه به یک هزار مگاوات افزایش خواهد یافت. در بخش گاز نیز یک چالش اساسی در حوزه ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور وجود دارد. مصرف کل صنعت فولاد از گاز طبیعی، روزانه ۵۰ تا ۶۰ میلیون مترمکعب برآورد شده است که این میزان سهم بالایی از مصرف گاز در کشور ندارد. با این حال، قطعی گاز صنایع فولادی و تامین گاز بخش خانگی در اولویت دولت قرار گرفته و شرکت فولاد خوزستان در تلاش است با اجرای پروژه CBSI(بهینه‌سازی نرمه و ضایعات آهن اسفنجی)، گامی بلند در راستای رفع این معضل بردارد.

فولاد خوزستان و مسئولیتهای اجتماعی

در استان خوزستان آیین اهدای ۱۲۰ سرویس جهیزیه کامل به زوج‌های جوان به همت شرکت فولاد خوزستان برپا شد؛ شرکت فولاد خوزستان همواره در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود پیشتاز است.

شرکت فولاد خوزستان در حوزه مسئولیت های اجتماعی در تلاش ایت در کنار فعالیت‌های مقطعی و تسکینی مانند توزیع بسته‌های معیشتی، بسته های آموزشی و… کارهای اساسی و ماندگاری در خدمت رسانی به مردم منطقه و رفع مشکلات آنان انجام دهد.

اصلاح جاده های پرخطر در بلوار سیصد دستگاه، میدان بنکداران و اکنون جاده قلعه چنعان به کانتکس که «فولاد راه» نامگذاری شده است، از اقدامات شرکت است البته بعضی پروژه‌ها اساسی‌تر و عمرانی است همچون ساخت و نگهداری ورزشگاه بزرگ‌ شهدای فولاد که در کنار فعالیت باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد خوزستان در حوزه های فرهنگی، ورزش، سلامتی و قهرمانی برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی، اشتغال زایی و حتی هویت بخشی به استان خوزستان، ایجاد شده است. تیم فوتبال فولاد خوزستان اکنون بخشی از هویت جمعی مردم خوزستان و یکی از منابع نشاط اجتماعی در استان است. ساخت پل فولاد برای رفع مشکلات ترافیکی اهواز و ترمیم آن، ساخت درمانگاه تخصصی در منطقه قلعه‌چنعان، اهدای سالیانه یکصد سرویس جهیزیه کامل به زوجین کم‌برخوردار( که امسال به ۱۲۰ جهیزیه رسیده است) و کمک به آزادی زندانیان معسر، بخش دیگری از شواهدی بود که بعنوان کارهای ماندگار و اساسی شرکت فولاد خوزستان از آن ها می ‌توان یاد کرد. در تمام بحران ها از حادثه متروپل آبادان گرفته تا زلزله اندیکا و سیل، فولاد خوزستان در کنار مردم بوده است.

https://vaghayesanat.ir/712338کپی شد!
8559