ضرورت تاسیس صندوق‌های نوآوری در بخش معدن/ تامین مالی نیاز جدی دانش‌بنیان‌ها

مدیر مرکز نوآوری ایمینو گفت: مهم‌ترین مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها تأمین مالی است و تا کنون اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام نشده است.

وقایع صنعت – مجید وفایی فرد، مدیر مرکز نوآوری ایمینو، بر ضرورت ایجاد یک صندوق سرمایه‌گذاری در بخش معدن تأکید کرد و گفت: پیشنهاد ایجاد چنین صندوقی برای پژوهش و نوآوری در حوزه معدن به مدیران ایمیدرو ارائه شده است.

وی با اشاره به تلاش‌های فرهنگی و ترویجی دو شرکت ایمیدرو و ایمینو در راستای پیشبرد این طرح افزود: این صندوق می‌تواند به صورت صندوق سرمایه‌گذاری شرکتی(CVC)، صندوق سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر(VC) یا صندوق پژوهش و فناوری تشکیل شود.

مدیر مرکز نوآوری ایمینو با اشاره بر این‌ که در حال حاضر مهم‌ترین مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها تأمین مالی است، بیان کرد: دانشگاه شریف دو سال پیش در یک پروژه پژوهشی برای ایمینو دو چالش عمده شرکت‌های دانش‌بنیان را شناسایی کرد: ۱٫ تأمین مالی و ۲٫ توسعه بازار.

وی با اذعان به اینکه تاکنون اقدامات قابل توجهی در حوزه تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان انجام نشده است، اظهار داشت: شرکت ایمینو در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با صندوق بیمه معادن امضا کرده است که تا کنون ۴ شرکت دانش‌بنیان ارزیابی و به صندوق بیمه معرفی شده‌اند تا بحث پوشش بیمه‌ای و تأمین مالی آن‌ها انجام شود.

وفایی فرد در ادامه گفت: مجوز نهایی باید از سوی صندوق نوآوری صادر و به ایمیدرو ارائه شود و شرکت ایمینو می‌تواند با توجه به ظرفیت‌ها و کارکردهای خود بستری مناسب برای این صندوق باشد.

وی در پایان با اشاره به تأسیس برخی صندوق‌های مشابه توسط شرکت‌های فولادی در قالب صندوق سرمایه‌گذاری شرکتی(CVC) افزود: این صندوق‌ها در زمینه فولاد فعالیت کرده‌اند، اما در حوزه معدن هنوز چنین صندوق‌هایی عمومی نشده و سرمایه‌های بزرگی در این زمینه جذب نشده است.

https://vaghayesanat.ir/712488کپی شد!
8354