محقق شدن نیمی از درآمدهای واگذاری

عملکرد واگذاری دارایی‌های دولت گرچه در گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس از عملکرد بودجه 6 ماهه سال جاری صفر عنوان شده اما دولت در ماه‌های اخیر تنها از محل واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و بلوک 12 درصدی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، مبلغ حدود 35 هزار میلیارد تومان کسب درآمد کرده است و در عین حال با مصوبه شورای هماهنگی سران قوا، ساز و کاری برای واگذاری و مولدسازی دارایی‌های دولت در نظر گرفته شده که موانع سال‌های گذشته را نیز در این زمینه رفع خواهد کرد.

وقایع صنعت  – مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش مورخ ۱۴۰۱/۹/۲۷ سایت اکو ایران با عنوان «ردیف پوچ ۱۰۰ هزار میلیاردی در بودجه» توضیح داد: در قانون بودجه ۱۴۰۱ مبلغ ۷۱ هزار میلیارد تومان درآمد از محل واگذاری‌ سهام و بنگاه‌ها از طریق سازمان خصوصی سازی در نظر گرفته شده است که این رقم در بودجه ۱۴۰۰ ، ۹۵ هزار میلیارد تومان بود که ۱۸ هزار میلیارد تومان آن محقق شد.

بررسی عملکرد واگذاری ها در سال ۱۴۰۱ حاکی است از ابتدای سال تاکنون از محل واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و بلوک ۱۲ درصدی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، مبلغ حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان عایدی نصیب دولت شده است.

استناد گزارش یاد شده، گزارش مرکز پژوهش های مجلس به تازگی با مضمون پیشنهاداتی برای اصلاح بودجه ریزی است که در آن جزئیاتی از عملکرد منابع و مصارف بودجه ۱۴۰۱ در شش ماه نخست امسال منتشر شد.

بر این اساس منابع و مصارف کشور ۱۳۹۴ هزار میلیارد تومان برای کل سال جاری است که در نیمه نخست رقم ۷۱۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که در منابع ۵۱۸ هزار میلیارد تومان آن یعنی ۷۳ درصد و در بخش مصارف ۵۲۴ هزار میلیارد تومان تخصیص یافته که گویای تحقق ۷۴ درصدی است.

در منابع کشور، درآمدهای مالیاتی که برای کل سال ۴۵۴ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده با رقم ۲۳۰ هزار میلیارد تومان تحقق ۹۹ درصدی داشته است. اما درآمدهای گمرکی با پیش بینی ۵۵ هزار میلیارد تومان برای نیمه نخست سال تنها ۱۷.۶ هزار میلیارد تومان تحقق یافته که بدین ترتیب ۳۲ درصد آن محقق شده است. در درآمد حاصل از نفت و میعانات نیز برای امسال رقم ۴۹۱ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که در نیمه امسال باید ۲۵۰ هزار میلیارد تومان تامین می شد ولی ۱۴۱ هزار میلیارد تومان یعنی ۵۶ درصد محقق شده است.

با این حال در بخش واگذاری اوراق مالی با تحقق ۱۲۰ درصدی مواجه هستیم، در حالی که برای کل سال ۱۰۳ هزار میلیارد تومان و برای نیمه سال ۵۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که ۶۳ هزار میلیارد تومان اوراق به فروش رفته است. برخلاف آن واگذاری شرکت های دولتی به دلیل مهیا نشدن بسترهای لازم با کمترین رقم درحد صفر درصد محقق شده است و قرار بود درنیمه امسال ۳۶ هزار میلیارد تومان ازاین محل تامین شود. دربخش سایر نیز با تحقق ۷۸ درصدی با رقم ۸۶ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده برای نیمه سال روبه رو هستیم.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس عنوان شده بود تحقق منابع حاصل از واگذاری شرکت های دولتی و سایر واگذاری ها در چهارماهه سال ۱۴۰۱ تقریبا صفر بوده؛ این در حالی است که فقط از واگذاری بلوک ۱۲ درصدی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس بالغ بر ۳۲ هزار میلیارد تومان درآمد ایجاد شد که البته مربوط به ۴ ماهه نخست نبوده و نباید عملکرد سال جاری را بر مبنای واریزی ۴ ماه نخست به خزانه محاسبه کرد.

علاوه بر این به دلیل مشکلات ساختاری و ریشه ای در موضوع واگذاری و مولد سازی اموال دولتی شورای عالی هماهنگی سران قوا طی مصوبه‌ای که به تائید رهبر معظم انقلاب نیز رسیده هیات ۷ نفره‌ای را با اختیارات ویژه مامور کرده که از آذرماه به دستگاه‌های دولتی و سازمان ها و واحدهای تابعه ابلاغ شده و وزارت اقتصاد دبیرخانه و مجری این مصوبه مولد سازی دارایی های دولت است.

این هیئت به ریاست معاون اول رئیس جمهور و عضویت وزرای اقتصاد، کشور، راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه، یک نماینده از طرف رئیس قوه قضاییه و یک نماینده از طرف رییس مجلس تشکیل می‌شود و اختیارات آن شامل شناسایی، تصویب مازاد بودن و تصمیم گیری درباره انواع مدل‌های واگذاری است و پیش بینی می‌شود با شکل گیری و آغاز به کار این هیات قفل مولد سازی دارایی‌های دولت شکسته شود.

https://vaghayesanat.ir/709374کپی شد!
29