چرا مواد اولیه تولیدی پتروشیمی‎‌های داخلی در اختیار کارخانه منسوج نبافته قرار نمی‌گیرد؟

پنجم اردیبهشت ماه بود که یکی از کارخانجات تولید منسوج نبافته اعلام کرد به دلیل سیاست های دولت در توزیع مواد اولیه تعطیل شد.

وقایع صنعت  – ۱۹ روز از بیکاری ۳۵۰ کارگر یکی از کارخانه هایی می گذرد که اگرچه به دلیل نداشتن مواد اولیه خطوط تولید را متوقف کرده؛ بلکه با بی مهری مقامات ارشد وزارت صمت به عنوان متولی تولید می گذرد و واکنشی هم برای حل این مشکل از سوی معاونت امور صنایع وزارت صمت دیده نمی شود. حالا کارگران این کارخانه با ارسال نامه ای به مقام معظم رهبری، از ایشان به عنوان فردی دغدغه مند در حوزه تولید که سال‌های متمادی است کلیدواژه تولید را برای شعار سال برمی گزینند، درخواست رسیدگی و بازگشت به کارخانه و خطوط تولیدی دارند.

پنجم اردیبهشت ماه بود که یکی از کارخانجات تولید منسوج نبافته اعلام کرد به دلیل سیاست های دولت در توزیع مواد اولیه تعطیل شد.

حالا ۱۹ روز از تعطیلی کارخانه و بیکاری کارگرانی می گذرد که در سخت ترین شرایط معیشتی بیکار شده اند و خبری هم برای حل مسائل و مشکلاتشان از سوی وزارت صمت نیست، هر چند این وزارتخانه می گوید که به دلیل افزایش تقاضا برای مواد اولیه عرضه شده در بورس، مجبور به توزیع عادلانه هستند و همه تولیدکنندگان متقاضی باید از این مواد اولیه بهره مند شوند؛ اما سقف خریدی که برای هر واحد تولیدی اعم از کوچک و بزرگ در نظر گرفته شده برای این کارخانه با توجه به تولید با کیفیت خاص و نوع مواد اولیه مصرفی برای تولید کالاهای خاصی که مواد اولیه تولید منسوج نبافته استفاده می کند، کم است و به گفته مدیران این کارخانه ۲۵ درصد میزان ‌مواد اولیه مصرفی سال گذشته این کارخانه است.

حالا ۳۵۰ کارگر این کارخانه که با سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیون دلاری و با به روزترین تجهیزات دنیا که آخرین ماشین آن از سوی آلمانی ها و ظرف ماههای گذشته نصب شده، با ارسال نامه به مقام معظم رهبری اعلام کرده اند: تا پیش از این وقتی اخبار مشکلات کارگری برخی از کارخانجات از جمله هپکو، هفت تپه را مشاهده می‌کردیم هیچگاه تصور نمی‌کردیم ممکن است روزی، شرایطی شبیه آنچه که برای کارگران کارخانجات فوق رقم خورده است را پیش روی خود مشاهده کنیم. مدتی است به دلایل نامعلوم مانع از دریافت مواد اولیه می‌شوند و ظرف یکماه اول سال ۱۴۰۲ دو مرحله تعطیلی را تجربه می‌کنیم و از شواهد و قرائن مشخص است که این رویه در حال تکرار است تا کاملاً و برای مدت طولانی متوقف و تعطیل شود. از هم‌اکنون زمزمه کاهش نیروی انسانی شروع شده است.

در متن نامه آنها آمده است: بیانات حضرت‌عالی در روز کارگر در جمع کارگران، نور امید و امیدواری را در دل کارگران در سراسر کشور دمیده است. امضاکنندگان این نامه جمعی از کارگران کارخانجات بافتینه و بافتسان هستیم که ظرف بیست سال گذشته به لطف خداوند متعال و سرمایه‌گذاری در این شهرستان محروم مشغول به کار بوده و در کنار سایر همکاران روزی حلال ارتزاق می‌کنیم.

به لطف پروردگار در کارخانجاتی فعالیت می کنیم که تامین کننده مواد اولیه بهداشتی و پزشکی برای کارخانجات پوشک و تولیدکنندگان لباسهای بیمارستانی و ماسک می باشد و در اوج بحران مهلک کرونا با شوق و ذوق و به صورت شبانه روزی پارچه های مخصوص ماسک تولید کرده و به سراسر کشور ارسال می گردید به گونه ای که شهرمان کانون تامین مواد اولیه ماسک و مرکز توجه همگان شد و نقش مهمی در تولید ماسک داخلی با پارچه‌های با کیفیت و استاندارد ایفا کردند و کشورمان از واردات ماسک بی‌نیاز بود.

در نامه این ۳۵۰ کارگر آمده است: خدا را شاکریم در آن ایام سراسر سختی به سهم خود گوشه ای از نیاز کشور به ماسک و لباسهای ضد کرونا را برطرف کرده ایم. تا پیش از این وقتی اخبار مشکلات کارگری برخی از کارخانجات از جمله هپکو، هفت تپه را مشاهده می‌کردیم هیچگاه تصور نمی‌کردیم ممکن است روزی، شرایطی شبیه آنچه که برای کارگران کارخانجات فوق رقم خورده است را پیش روی خود مشاهده کنیم.

حقیقاً با توجه به شرایط سخت اقتصادی، از دست دادن شغل و بیکاری آنهم برای ۳۵۰ نفر و همچنین برای رانندگان ناوگان حمل و نقل این شهرستان که عموماً بارهای حجیم این کارخانجات را به اقصی نقاط کشور حمل می‌کنند، بسیار اضطراب آور است.

اکنون گویی همه فداکاریها به فراموشی سپرده شده است و ما نیز باید طعم تلخ بیکاری را بچشیم. این مجتمع صنعتی بالاترین تکنولوژی روز جهان را داراست و نباید گرفتار تعطیلی پی در پی شود. قبلاً مواد اولیه از کارخانجات پتروشیمی داخلی در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌گرفت و بصورت شبانه‌روزی فعالیت تولید پابرجا بود. اما مدتی است به دلایل نامعلوم مانع از دریافت مواد اولیه می‌شوند و ظرف یکماه اول سال ۱۴۰۲ دو مرحله تعطیلی را تجربه می‌کنیم و از شواهد و قرائن مشخص است که این رویه در حال تکرار است تا کاملاً و برای مدت طولانی متوقف و تعطیل شود.

از هم‌اکنون زمزمه کاهش نیروی انسانی شروع شده است. امضاکنندگان که بعضاً از مقلدان حضرتعالی هستند، استدعای عاجزانه دارند دستور اکید بفرمایید با هرکس و هر جریانی که تولید و فعالیت ما کارگران را دچار آشوب می‌کند، برخورد قانونی صورت پذیرد. سایه مقام معظم رهبری مستدام باد.

https://vaghayesanat.ir/709790کپی شد!
30