طراحی و ساخت دکلهای حفاری سنگین تا ۳ هزار اسب بخار
وقایع صنعت – ولی االله روشن رئیس جهاددانشگاهی علم و صنعت اظهار داشت: در حال حاضر دانش فنی طراحی و ساخت دکلهای حفاری سنگین تا ۳ هزار اسب بخار با جدیدترین طراحی سازه دکل حفاری مطابق با استاندارد API توسط جهاددانشگاهی به داخل کشور منتقل و بومیسازی شده است.
رئیس سازمان جهاددانشگاهی علم و صنعت با اشاره به اینکه برپایی اولین دکل حفاری(۷۱ فتح) در منطقه عملیاتی اهواز(میدان منصوری) و انجام تستهای عملیاتی بهمنظور آغاز عملیات حفاری در سال ۱۳۹۱، ساخت، نصب و راهاندازی شد، ادامه داد: دومین دکل حفاری(۷۲ فتح) نیز در سایت بازسازی شماره یک شرکت ملی حفاری ایران در سال ۱۳۹۸ رونمایی شد و در حال حاضر در اهواز در حال حفاری یک چاه اکتشافی قرار گرفته است.
این مقام مسئول در توضیح مشخصات دکل( ۷۳ فتح) و زمان رونمایی از آن گفت: دکل ۷۳ از نوع اسکید و دارای توان ۲۰۰۰ اسب بخار است و سهم ساخت داخل این دکل حفاری خشکی بیش از ۵۰ درصد بوده است.
رئیس سازمان جهاددانشگاهی علم و صنعت گفت: سازه دکل به همراه سیستم برق، کنترل و تاپ درایو از جمله تجهیزات اصلی این دکل هستند که در داخل کشور ساخته و مونتاژ و راه اندازی شده اند.
وی افزود: ما توان طراحی و ساخت دکلهای حفاری در خشکی را داریم و در بحث دکلهای دریا در حوزه برق و کنترل توان بالایی داریم.
این مقام مسئول ادامه داد: همچنین دکلهای حفاری میتوانند سازههای بزرگ، ساختمانها و تأسیساتی باشند که برای حفاری چاههای آب، چاههای نفت یا چاههای استخراج گاز طبیعی به کار میروند. پس از ساخت، نصب و راهاندازی دو دکل حفاری(۷۱ و ۷۲ فتح) موردنیاز صنعت نفت ایران توسط متخصصان سازمان جهاددانشگاهی علم و صنعت، دکل( ۷۳ فتح) نیز در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی در استان البرز برپا شد.