غول زنجیره غذایی معیوب نصف درآمد نفت را می‌بلعد

سالانه یک سوم محصولات کشاورزی قبل از رسیدن به سفره مردم از بین می‌رود و کشور ۱۷ میلیارد دلار مواد غذایی وارد می‌کند.

وقایع صنعت«سالانه یک سوم تولیدات کشاورزی معادل ۴۰ میلیون تن قبل از رسیدن به سفره مردم از بین می‌رود» این رقم غذای ۲۵ میلیون نفر را می‌تواند تامین کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی مجتبی خیام نکویی گفته است که با اسراف یک عدد برنج روزانه غذای ۲۳ هزار نفر و با اسراف یک قاشق برنج در روز، غذای ۵۰۰ هزار نفر ضایع می‌شود که می‌تواند به اندازه میزان واردات برنج کشور باشد.۵۰۰ هزار تن برنج از ابتدای سال وارد کشور شده است.طبق آمار گمرک در سال ۱۴۰۲ حدود ۲.۶ میلیون تن به ارزش ۱۷.۴ میلیارد دلار محصولات کشاورزی وارد کشور شده است.

در واقع اگر جلوی فساد و دورریزی مواد غذایی گرفته شود نیازی به واردات معادل نصف درآمد نفتی کشور نخواهیم داشت.به گزارش سازمان خواروبار جهانی ملل متحد(فائو)آفات، بیماری، مشکلات بسته‌بندی،‌حمل و نقل، خرده‌فروشی، فرهنگ بد مصرفی از عوامل نابودی مواد غذایی است که قبل از کشت آغاز و تا سفره ادامه دارد و تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین هم به این مشکلات افزوده است.

از بین رفتن این مواد غذایی تمام منابع آب و خاک، نهاده، انرژی و سرمایه که برای تولید استفاده شده از بین می‌رود، برای تولید ۴۰ میلیون تن مواد غذایی سالانه ۴ میلیون هکتار سرمایه زمین در کشور از بین می‌رود و به اندازه حجم آبی که ۳ میلیارد بار استخر شنای المپیک را پر کنیم آب هدر می‌دهیم.

کارشناس کشاورزی علی رسولی می‌گوید که آفات و بیماری‌ها به این راحتی قابل کنترل نیست، باکتری، ویروس،‌ نماتد و قارچ را که با چشم هم دیده نمی‌شود نمی‌توان به سادگی از بین برد و باید با این بیماری‌ها کنار آمد.

در مقابل متخصص بیماری‌های گیاهی افشین خاقانی می‌گوید که راهکارهایی برای کاهش اثرات بیماری و آفت وجود دارد مبارزه با علفهای هرز و بیماری در کشورهای اروپایی ۲۰ درصد فساد مواد غذایی را کم کرده به علاوه استفاده از خاک با کیفیت در تولید، بسته‌بندی مناسب، فراوری غذایی و آموزش تهیه غذا با حداقل دورریز در کشورهای اروپایی جواب داده است.

فائو به کارگیری انرژی هسته‌ای در کشاورزی در کاهش ضایعات موادغذایی را توصیه کرده است،‌ با پرتو‌های گاما بذر و خاک در همان ابتدای کشت ضدعفونی می‌شود و در انبار هم مدت زمان نگهداری به چند برابر افزایش می‌یابد.

https://vaghayesanat.ir/713076کپی شد!
9
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *