پایان اورهال واحد RFCC پالایشگاه شازند
وقایع صنعت – چراغی در نشست خبری با اصحاب رسانه در پالایشگاه شازند با اشاره به انجام موفقیتآمیز یکی از بزرگترین پروژههای تعمیراتی در کشور و حتی خاورمیانه، اعلام کرد: با همت همکاران در پالایشگاه، مسئولان استانی و ملی و شرکت پالایش و پخش، تعمیرات اساسی پالایشگاه با موفقیت به پایان رسید.
وی در تشریح این پروژه گفت: در طول سه ماه و اندی گذشته، نزدیک به ۱۴ واحد عملیاتی پالایشگاه، مورد تعمیرات اساسی قرار گرفتند، برنامه تعمیراتی برخی از این واحدها بر اساس زمانبندی مشخص و از پیش تعیینشده، به موقع انجام شد.مدیرعامل پالایشگاه شازند، با اشاره ویژه به دو واحد کلیدی «آیزوماکس» و «آر اف سی سی (RFCC)» که نقش اصلی در تأمین بخش اعظم بنزین کشور را دارند، اعلام کرد تعمیرات اساسی این دو واحد حدود سه ماه و نیم به طول انجامیده است.
او در مورد واحد آیزوماکس ادامه داد: این واحد که سال گذشته درگیر حریق شد، طبق برنامهریزی اولیه میبایست در سال ۱۴۰۰ مورد اورهال قرار میگرفت. اما به دلیل مشکلات در تأمین مواد و قطعات توسط سازندگان داخلی، این امر میسر نشد و در نهایت در پایان سال گذشته، به دلیل تعمیرات نشدن به موقع، حادثهای در این واحد رخ داد که خوشبختانه بدون تلفات جانی بود.
این مقام مسئول افزود: بلافاصله پس از حادثه، اقدامات برای تأمین کالاها و به ویژه کاتالیست این واحد آغاز شد. اگرچه کارشکنیهایی از داخل و خارج برای عدم تأمین به موقع کاتالیست صورت گرفت، اما این کاتالیست با وجود همه مشکلات، سه ماهه تأمین و وارد کشور شد. با این حال، پروسه ترخیص آن از گمرک به دلایل کارشکنیها، بیش از ۵ ماه به طول انجامید.
مدیرعامل پالایشگاه شازند با اعلام پایان تعمیرات اساسی این واحد، خاطرنشان کرد: هم اکنون لود کاتالیست واحد آیزوماکس انجام شده و انشاءالله در پایان این هفته، آماده تولید بنزین، گازوئیل و نفت سفید خواهد بود.
چراغی واحد RFCC را پیچیدهترین واحد در کشور و خاورمیانه خواند و گفت: این واحد از زمان بهرهبرداری، نزدیک به ۱۲ سال پیش، تاکنون تعمیرات اساسی نشده بود، در حالی که طبق استانداردها میبایست در سالهای ۱۳۹۹ یا ۱۴۰۰ این کار انجام میشد.
وی دلیل این تأخیر را شرایط خاص کشور عنوان کرد و افزود: کارکرد این واحد با ظرفیت کم، توجیه اقتصادی چندانی نداشت و مشکلات متعددی در راهاندازیهای مکرر آن در سالیان اخیر وجود داشت. برنامهریزی برای اورهال این واحد حتی قبل از جنگ تحمیلی انجام شده بود، اما به دلیل شرایط جنگ متوقف ماند و بلافاصله پس از جنگ با اخذ مجوزهای لازم، کار تعمیرات اساسی آن آغاز شد.
مدیرعامل پالایشگاه شازند با اعلام پایان موفقیتآمیز تعمیرات اساسی واحد RFCC دیروز، گفت: کاتالیست این واحد نیز در این هفته شارژ خواهد شد و انشالله تا پایان هفته، شاهد تولید ۸ میلیون لیتر بنزین در این واحد خواهیم بود. این میزان، سهم بزرگی از تولید بنزین کشور است.
چراغی با اشاره به پیچیدگیهای فنی این واحد، تصریح کرد: از آنجا که این واحد، تنها واحد از نوع خود در کشور است، هیچ تجربه قبلی برای تعمیرات اساسی آن وجود نداشت. بنابراین، برای اولین بار از حضور نیروهای متخصص خارجی در کنار پیمانکاران داخلی برای انجام این پروژه عظیم استفاده شد و همکاران ما در پالایشگاه، اقدامات بسیار بزرگ و پیچیدهای را به سرانجام رساندند.
وی با اشاره به مباحث مربوط به واردات بنزین در کشور، اظهار داشت: در چنین شرایطی، با هماهنگی شرکت ملی پالایش و پخش، نزدیک به سه ماه برای تعمیرات اساسی این واحد در نظر گرفته شد.
مدیرعامل پالایشگاه نفت امام خمینی (شازند) افزود: اما با گشایش واحد، مشخص شد حجم خرابیها و تعمیرات، چندین برابر برآورد اولیه و برنامهریزیهای انجامشده است.
وی تاکید کرد: به جای توقف و بلاتکلیفی، تیم فنی و پیمانکاران به صورت فوری و راهحلمحور وارد عمل شدند و با تلاش شبانهروزی موفق به اتمام پروژه شدند.
چراغی با اشاره به سختیهای پروژه، خاطرنشان کرد: تأمین مواد و کالاهای مورد نیاز، بهویژه توسط واحد بازرگانی پالایشگاه، با وجود حجم کاری ۳ تا ۴ برابر پیشبینی اولیه، به خوبی انجام شد.
وی افزود: اگرچه تلاش شد به دلیل نیاز مبرم کشور به سوخت، از برنامه زمانبندی اصلی عدول چندانی نشود، اما برخی تأخیرها به دلیل پیچیدگیهای ذاتی کاری این اورهال اساسی، اجتنابناپذیر بود.
مدیرعامل پالایشگاه شازند، یکی از بزرگترین دستاوردهای این پروژه را ایجاد و بومیسازی دانش تعمیرات اساسی واحد RFCC برای اولین بار در کشور عنوان کرد. وی توضیح داد: با مستندسازی کامل (عکس، فیلم و گزارش) و حضور نیروهای متخصص داخلی در کنار کارشناسان خارجی، این دانش ارزشمند در استان مرکزی، پالایشگاه شازند و شرکت پیمانکاری “ساز انرژی” ایجاد و نهادینه شد.»
چراغی در تشریح اهمیت این دستاورد ملی گفت: با توجه به راهاندازی واحد مشابه RCC در پالایشگاه اصفهان در آینده نزدیک، ایجاد این دانش در کشور، زیرساخت فنی لازم برای پشتیبانی از آن پروژه را نیز فراهم کرد.
وی با اشاره به عملکرد اقتصادی پالایشگاه گفت: خوشبختانه پالایشگاه علیرغم همه فشارها برای بازگشت سریعتر به مدار، توانست در نیمه اول سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته سودآوری نسبتاً خوبی را ثبت کند.
مدیرعامل پالایشگاه شازند ابراز امیدواری کرد: با راهاندازی این واحدها در هفته آینده و برنامهریزی برای افزایش تولید در ۶ ماهه باقیمانده سال، بتوان کمبود تولید دوره تعمیرات را جبران و سودآوری بیشتری برای پالایشگاه و خدمات بهتری برای تأمین سوخت کشور ایجاد کرد.
چراغی با اشاره به مصرف حدود ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در روز کشور، از برنامهریزی شرکت ملی پالایش و پخش برای افزایش عرضه روزانه بنزین به ۱۲۲ میلیون لیتر با محاسبه ذخایر و پس از این اورهال خبر داد.
وی افزود: برنامههای خوبی برای افزایش تولید سوخت و فرآوردههای بیشتر در پالایشگاه شازند پس از این اورهال داریم.
مدیرعامل پالایشگاه گفت: دو مورد از مسائل اصلی و سنواتی مرتبط با سازمان حفاظت محیط زیست در حین این اورهال حل و فصل و تأیید شد و مورد سوم نیز انشالله با راهاندازی یک بخش در هفته آینده، استانداردهای لازم را کسب خواهد کرد.